Ζώντας με μια Carrera. Τι πρέπει να ξέρεις

Post date:

Author:

Category:

porsche 911 carrera δοκιμή

 

Η εμπειρία από μέσα με μια 997. Tι αξίζει να ξέρεις για τη σχέση σου μαζί της

Tο πρώτο σοκ το παθαίνεις ξεφυλλίζοντας τις αγγελίες. Μιλάμε για τις 997 που πρακτικά είναι και το ζητούμενο. 

Πέρα από τα τεκμήρια, το φόρο πολυτελείας, τα ασφάλιστρα, τα τέλη στο Θεό και ό,τι άλλο μπορεί να αρμέξει κανείς από την χρυσή αγελάδα του αυτοκινήτου είναι και η αγοραφοβία. Όταν ο άλλος ψάχνει στα σκουπίδια, δεν είναι και τόσο νηφάλιο να περνάς δίπλα του με το Πορσικό. Που πας..; Ακόμα και Boxster πρώτης γενιάς να οδηγείς, ο άλλος δεν κοιτάζει ότι την πήρες με εννιά χιλιάρικα. Σου λέει ”έχει Porsche” και αυτομάτως έχεις μπει στον προθάλαμο της κοινωνικής κόλασης.

Αν, παρόλα αυτά, αποφασίσεις και την πάρεις, αυτό που ίσως να μην περιμένεις είναι η κατανάλωση. Αν πηγαίνεις χαλαρά, βλέπεις ακόμα και κάτω από 9.5 lt/ 100 km. Σχετικά εύκολα και εννοείται σε ανοιχτό δρόμο με σταθερή έως  130 χλμ/ώρα.

Αναφερόμαστε, φυσικά, ατμοσφαιρική Carrera (997) ή την S – χωρίς το Power Κit που ανέβαζε την ιπποδύναμη από τους 355 ίππους στους 381. Παρεμπιπτόντως, το τελευταίο ήταν η μεγαλύτερη ληστεία που είχε επινοήσει ποτέ το Τσουφενχάουζεν. Κάποια σχεδόν εικοσιπέντε χιλιάδες ευρώ για +26 ίππους. Σχεδόν χιλιάρικο και ίππος. 

Για να παραμείνουμε, ωστόσο, στο θέμα της κατανάλωσης  (άλλωστε στη συντριπτική τους πλειοψηφία οι ατμοσφαιρικές 997 παραμένουν ”μαμά” μηχανικά), αξιοσημείωτο είναι πως ακόμα και σε συνθήκες γρήγορης οδήγησης παραμένει προσγειωμένη.

Ενδεικτικά, το PCM (Porsche Communication Management) μπορεί να κρατήσει δύο μέσες τιμές κατανάλωσης. Την αυτονόητη και μια δεύτερη συνολική όλης της ζωής του αυτοκινήτου η οποία είναι πολύ χρήσιμη. Και είναι χρήσιμη. Πρώτον, γιατί αν δεν τη μηδενίσεις, έχεις την πραγματική σου μέση κατανάλωση σε διάστημα ετών και δεύτερον γιατί παίρνεις μια μικρή, έστω, αίσθηση του αυτοκινήτου που πας να ψωνίσεις: βλέπεις την μέση ταχύτητα, δείγμα του αν κινήθηκε σε χαμηλές ταχύτητες πόλης ή ”πάντα σε ταξίδι”, όπως είναι το πρόσφατο κλισέ στις αγγελίες. Suzuki εικοσαετίας πουλάει ο άλλος και γράφει ”έχει κινηθεί μόνο σε εθνικό δίκτυο”…

Τεσπά, στο προσωπικό, κάποτε, αυτοκίνητο (997 Carrera S Mk1, εννοείται χειροκίνητο) που έπαιζε το ρόλο αγχολυτικής γρήγορης βόλτας, η ολική μέση ήταν σταθερά κάτω από τα 14.5 λ/100 χλμ και με διαδρομές τύπου Πειραιάς – Σούνιο – Καμάριζα – Αττική οδός. Τέζα και τούμπαλιν.

Επίσης, το αυτοκίνητο είναι σε πολύ υψηλό ποσοστό αλεξίσφαιρο. Αναδίδει μια εξαιρετικά μασίφ αίσθηση απ’ το πλαίσιο, οι διακόπτες και η συναρμολόγηση αφήνουν τη χαρακτηριστική τευτονική αυστηρότητα στο χέρι και, όπως μας έλεγαν κάποτε σε μια επίσκεψη στο εργοστάσιο, κάπου γύρω στο 70% των συνολικά παραχθέντων 911 εξακολουθεί να κυκλοφορεί ακόμα. Δεν υπάρχει αυτό το ποσοστό σε ανάλογες κατασκευές από Ιταλία μεριά.

Και βέβαια, παρότι πρόκειται για ένα πολύ σφιχτό αυτοκίνητο (πως αλλιώς να τιθασεύσεις 236 εκατοστά μεταξονίου), δεν βγάζει ιδιαίτερους τριγμούς εκτός απ’ όσους προέρχονται απ’ την κύλιση των τροχών 19 ιντσών της έκδοσης S.

Μειονέκτημα;  Ειδικά στα πρώτης γενιάς 997 το περιβόητο IMS (Intermediate Shaft, δηλαδή το ρουλεμάν του ενδιάμεσου άξονα), που μπορεί να προκαλέσει καταστροφή του κινητήρα για πλάκα. Το θέμα είχε εντοπιστεί από τις προηγούμενες Boxster (986), συνεχίστηκε στις 911 (996) και δυστυχώς ”πέρασε” και στις 997, τουλάχιστον όσες είχαν κατασκευαστεί μεταξύ του 2004 και του 2006.

Στην πράξη, πολύ λίγες 997 το εμφάνισαν αλλά θεωρητικά απαιτείται έλεγχος για να έχετε το κεφάλι σας ήσυχο. Το ίδιο ισχύει αν ενδιαφέρεστε για Boxster ή ατμοσφαιρική 996. Δεν μιλάμε, προφανώς, για GT3 ή Turbo όπου το μοτέρ με το το όνομα Hans Mezger είναι σε τελείως άλλο επίπεδο ποιότητας και αξιοπιστίας. Εξαντλητικές πληροφορίες για το IMS μπορείτε να δείτε εδώ.

Θα προσθέταμε, επίσης, και το θέμα της συχνής διαρροής λαδιού στη τσιμούχα στροφάλου. Αν ήταν στην εγγύηση ή σε πρόγραμμα επέκτασης εγγύησης, καλώς. Αλλιώς, έχει διαδικασία. Κατέβασε κιβώτιο, κλπ.

O κ. Στέφανος Νέρης της Club Sport με μακρά θητεία στις Porsche μας δίνει επιπλέον χρήσιμες πληροφορίες για την αγορά και συντήρηση μιας μεταχειρισμένης 997.

”Είναι απαραίτητες οι συχνές αλλαγές λαδιού και ο έλεγχος στο IMS (must, ειδικά στις 2005-2006)” επισημαίνει ο κ. Νέρης. ”Ποτέ όσο αραιά λέει η Porsche. Επίσης, προσοχή στα ψαλίδια και τα αμορτισέρ που ταλαιπωρούνται απ´τους ελληνικούς δρομους. Τα πρώτα παίρνουν μπόσικα και μεταβάλλουν τη συμπεριφορά του αυτοκινήτου ενώ τα δεύτερα εμφανίζουν μειωμένη απόδοση με αποτέλεσμα οι 911 να γίνονται πολύ νευρικές στα ”σαμαράκια” και τις εγκάρσιες ανωμαλίες των δρόμων. Οι 997 μεταμορφώνονται, επίσης, με φρέσκα λάστιχα και σωστή γεωμετρία. Τέλος, μπορούν να αποκτήσουν λίγη περισσότερη δύναμη με περιφερειακές βελτιώσεις όπως καταλύτες εισαγωγή, πρόγραμμα και πεταλούδα γκαζιού.”

porsche 911 carrera δοκιμή

Και η εμπειρία της 911; Ω, ναι, σε κάνει κατ΄αρχήν πιο τεχνικό οδηγό. Δύστροπη πάνω από τα 8/10, σε αναγκάζει να επιστρατεύσεις όσα ξέρεις για να την πας. Άλλοτε θα τα καταφέρεις, άλλοτε θα σου υποστρέψει περισσότερο από όσο νόμιζες, θα γίνει σπαστική, μετά θα εκμεταλλευθείς το 63% της πίσω κατανομής για ελαφρά υπερστροφή στην έξοδο. 

Από προσωπική εμπειρία στα χρόνια της μαύρης Carrera S, να πούμε πως παρότι δεν φαίνεται με την πρώτη ματιά, η 911 τρώει πολύ γρήγορα το εσωτερικό των πίσω ελαστικών αν οδηγείται όπως πρέπει. Προσοχή, το εσωτερικό. Γιατί μπορεί τα εξωτερικά ”τακούνια” να έχουν ”ψωμί” και τα εσωτερικά  να είναι πιο πλακέ κι από κόντρα πλακέ.

Θα αναρωτηθείς, ”καλά δεν φαίνεται αυτό”; Έλα ντε που δεν φαίνεται. Και δεν φαίνεται γιατί με τόσο μεγάλο πίσω πρόβολο ή πρέπει να πας μέτρα μακριά από το αυτοκίνητο για να το εντοπίσεις ή να σκύψεις κάτω από το μοτέρ για να δεις το βαθμό φθοράς.

Δεν θα το ξεχάσω ποτέ. Σε εκείνη την κατηφορική δεξιά προς το Σούνιο ερχόμενος με πολλά και σε ελαφρώς βρεγμένο, εκείνο το  αψυχολόγητο, ακαριαίο έντονο ελάφρωμα του πίσω μέρους. Δεν το πίστευα γιατί έκανα πάντα τον ίδιο χειρισμό. Έφτασα σπίτι προβληματισμένος. Πώς έγινε, τι έκανα λάθος και όλα τα ερωτηματικά. Αλλά μόνο όταν έτυχε να σκύψω κάτω από το αυτοκίνητο ανακάλυψα ότι στο εσωτερικό μέρος των πίσω ελαστικων είχαν αρχίσει να βγαίνουν λινά. Συχνό τσεκάρισμα, λοιπόν.

Γενικά, ωστόσο, πρόκειται για ένα αυτοκίνητο που τα ανταλλακτικά του είναι πραγματικά προσιτά για ένα σετ τακάκια ή για τέτοιου είδους αναλώσιμα, ενώ πλέον ψωνίζεις και μέσω eBay.

Η σχέση με μια 911 είναι τυπικά σεξιστική. Με δόσεις μαζοχισμού. Σε δυσκολεύει, αυτό σε πορώνει, προκαλεί όσα πίστευες για τις ικανότητες σου και στο τέλος ή κολλάς μαζί της ή την αποχαιρετάς σαν υπερτιμημένο πλουσιόπαιδο. 

Και, βέβαια, είναι κι αυτό το σχήμα.. Μακράν. Η γοητεία της απλότητας. Πρησμένο πίσω μέρος έτοιμο για πόλεμο, αθώο χαμόγελο σκαραβαίου μπροστά. Σε δυο γραμμές έχει ολοκληρωθεί όλο το σχήμα. Δισυπόστατη, ξεροκέφαλη, αιώνια νέα πενηντάρα, γοητευτική 911. 

Κλείνουμε… Αν αντέχετε το τεκμήριο (μειωμένο κατά 50% για τα αυτοκίνητα δεκαετίας), αν δεν φοβάστε μη γίνετε κινούμενος στόχος από τους Μουτζαχεντίν της διπλανής πόρτας και σας γοητεύει η σχέση με ένα αυτοκίνητο που θέλει χρόνο για να το αποκωδικοποιήσεις και παραμένει ιδιότροπο κοντά στο όριο, τότε μάλλον αυτή είναι η ευκαιρία πριν φύγουν και τα τελευταία καλά κομμάτια για Γερμανία και απομείνει η όποια πλέμπα.

Enjoy.

Photo: Γ. Κούτος / 4Drivers

Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.

Διαβάστε μας (και) στο Protagon

Ίσως να σ’ αρέσει