Γιατί η Alfa Romeo ''μπαίνει'' στην F1;

Post date:

Author:

Category:

Μετά από 30 χρόνια, η  Alfa Romeo κάνει το μεγάλο άλμα και ”κατεβαίνει” στη Formula 1. Γιατί τώρα;

Ο Sergio Marchionne, o CEO του γκρουπ της FCA (Fiat/Chrysler) αλλά και της Ferrari, πρακτικά, ο άνθρωπος που έχει το γενικό πρόσταγμα σε ό,τι αφορά τα πάντα όλα, σε δυο χρόνια από τώρα βγαίνει στη σύνταξη. Είναι ήδη 65, διαχειρίστηκε μια καυτή πατάτα με ακανθώδη οικονομικά ενώ έχει ακούσει τα εξ αμάξης για το θάνατο της Lancia (ναι, δυστυχώς μια από τις πιο ωραία διαφορετικές μπράντες είναι με το ενάμισυ πόδι στον ”τάφο”) αλλά και για τη γενικότερη πολιτική του εντός του gruppo.

Ό,τι κι αν ισχύει, όσες απόψεις κι αν κυκλοφορούν κατά τη σοφή ρήση του Larry Flynt (ο νοών νοείτω), όσο κι αν απορούν οι automotive στυλίστες για την εμμονή του με τα πουλόβερ και την άρνησή του να φορέσει γραβάτα σε έναν politically correct κόσμο όπως είναι αυτός των ομολόγων του (Αλέξη, ξέρεις κάτι;), ο Marchionne θα μείνει στην ιστορία ως αυτός που έκανε την πιο σοβαρή, καλά οργανωμένη και σφαιρικά προσανατολισμένη προσπάθεια να επαναφέρει την Alfa Romeo εκεί όπου της αρμόζει ως βιογραφικό.

Καθώς έτυχε να μεγαλώσω μέσα σε μερικές Alfa του παλιού καλού καιρού, ξέρω το ”ύφασμα” που απέπνεε η μπράντα στα ’70s. Συμπτωματικά δυο από αυτές ήταν Giulia. Εννοείται πισωκίνητες. Από τότε πέρασαν πολλά χρόνια, η Alfa πέρασε μια σοβαρή κρίση ταυτότητας. Και, κυρίως, πωλήσεων. Τώρα, για πρώτη φορά, είναι ο Marchionne αυτός που θέλει η αποχώρησή του σε δυο χρόνια να ΄χει σημαδευτεί με μια ιταλική παλιγγενεσία: να αποκτήσει η Alfa την αίγλη της. Και αυτό, ως ντόμινο εφέκτ, να μεταφραστεί σε χρήμα.

alfa romeo marchionne

Στα 65 του χρόνια ο Εκτελεστικός Διευθυντής ενός μεγάλου, πλέον group, ο Sergio Marchionne, θέλει αποτελέσματα. Και μόνο τέτοια. Η εμπλοκή της Alfa Romeo στη Formula 1 είναι το τελικό κερασάκι στο δρόμο για ένα ισχυρότερο gruppο, aκόμα κι όταν ο ίδιος θα ΄χει αποσυρθεί

Το πλάνο έχει στρωθεί προοδευτικά από τον Marchionne. Πρώτα, η συμμαχία με τη Chrysler και η πρόσβαση σε εκατοντάδες showrooms επί αμερικανικού εδάφους. Μεγάλη υπόθεση.

Η Alfa είχε να δει μοντέλο της από τα χρόνια του Dustin Hoffman, στον κινηματογραφικό ”Πρωτάρη” του 1967 όταν με μια κόκκινη Duetto ανακάλυπτε τη χαρά του σεξ με μια ώριμη παντρεμένη, την πολυτραγουδισμένη Mrs Robinson. Το θυμάστε;

Στη συνέχεια, η δημιουργία ενός πισωκίνητου sedan που μπαίνει, για πρώτη φορά μετά από δεκαετίες, σε ευρωπαϊκά τεστ με το σκληρό γερμανικό γκέτο, η Giulia. Αλλά και ένα SUV, η Stelvio, που απ΄ό,τι διαβάζω είναι υποψήφια για αυτοκίνητο της χρονιάς στην αμερικανική αγορά. Αυτή, δηλαδή, που ενδιαφέρει περισσότερο απ΄οτιδήποτε άλλο τον Marchionne. Ίσως κι απ τα πουλόβερ του. 

Τις δε τελευταίες ημέρες, η είδηση πως η Alfa επιστρέφει στη Formula 1 ”έπαιξε” παντού. Μέχρι και στο Euronews την είδα που συνήθως δεν πολυασχολείται με τέτοια θεματική. Τις λεπτομέρειες μπορείτε να τις διαβάσετε εδώ, αλλά η ουσία είναι πως η Alfa θα φέρει κινητήρες της Ferrari (εντός του ”μαγαζιού, δηλαδή, κατάσταση) και σασί της Sauber. Το πλήρες ονοματεπώνυμο είναι Alfa Romeo Sauber F1 Team. Ακούγεται ωραία, ε;

Γρήγορες ιστορίες που αρχίζουν από Alfa. Έχουν περάσει ακριβώς τριάντα χρόνια από την παρουσία της Romeo στη Formula 1. She’ s back

Ο Marchionne θέλει την παγκόσμια προβολή της F1. Η Ferrari είναι δεδομένο πως είναι στην κορυφή του automotive  κόσμου και της αγοραστικής συνείδησης. Αλλά αν μέχρι τώρα οι απόπειρες επέκτασης της Alfa σε διεθνείς αγορές έχουν καθυστερήσει, δυο μονοθέσια που θα τρέχουν με τα αυτοκόλλητα της Romeo στις τηλεοράσεις του πλανήτη είναι το απόλυτο επικοινωνιακό over boost.

Μην ξεχνάμε, επίσης, πως η FCA έχει δαπανήσει κάποια 5 δις ευρώ στην αλλαγή πλεύσης και τα κατασκευαστικά πλάνα της Alfa Romeo. Δις. Σωστά διαβάσατε. Είναι πολλά τα λεφτά, μεγάλο το ρίσκο κι αν το master plan του Marchionne δεν δουλέψει οι παρενέργειες μεγάλες. Θα μπορούσα να πω οριακές. 

Ναι, μπορεί να είναι μια ιστορική ειρωνεία το ότι η Ferrari, κάποτε, εισήλθε μέσω της Alfa στον κόσμο της F1 ενώ, τώρα, η Alfa, αναγεννάται μέσω της πρώτης, αλλά η επιστροφή της Romeo στο πιο γρήγορο ”τσίρκο” στον κόσμο δίνει άλλο ένα σοβαρό χαρτί στο gruppo: μια πιο ισχυρή θέση διαπραγμάτευσης με τη Liberty Media, η οποία έχει, μεταξύ άλλων, τα δικαιώματα των αγώνων τα οποία το 2021 προβλέπεται να τεθούν ξανά στο τραπέζι. Τότε, δηλαδή, που ο Marchionne θα είναι σπίτι του. Ή στη λίμνη του Κόμο. Ή όπου θελήσει. Το χρήμα δεν είναι θέμα όταν είσαι CEO μια αυτοκινητοβιομηχανίας.

Πολλοί λένε πως ο Marchionne είναι σκληρός, έχει τεράστιο ”εγώ” και πως εντός της FCA όποιος διαφωνεί μαζί του απολύεται με συνοπτικές διαδικασίες. Θυμούνται τις εποχές που ανέλαβε τη Fiat, όταν κάθε μέρα έδιωχνε και έναν μάνατζερ. Η Fiat ήταν κάτι σαν το ελληνικό δημόσιο. Αργές διαδικασίες, αόριστες ευθύνες, ”στρώματα” γραφειοκρατίας. Ο Marchionne τα ξεκαθάρισε αυτά. 

Σε μια συνέντευξή του στο Forbes, όταν αιωρούνταν το ερώτημα τού ”αν είναι ικανός να σώσει τη Chrysler”, το συμπέρασμα ήταν πως έχει κάτι το αμερικανικό στο στυλ διαχείρισης. Τον ενδιαφέρουν τα αποτελέσματα. Αν δεν τα φέρεις, έφυγες.

Σήμερα, κάποια χρόνια αργότερα, η επιστροφή της Alfa στη Formula 1 είναι μέρος αυτού του γενικότερου αποτελέσματος. Να πουληθούν περισσότερες Giulia, Stelvio και να συνδεθούn εμπορικά οι παραδοσιακοί alfisti με νέους, πολύ περισσότερους ”αλλόθρησκους” (όπως λένε οι φανατικοί ”Ρομεάκηδες” τους ”οπαδούς” άλλων εταιριών).

Και ποιος ξέρει. Ίσως, όπως ψιθυρίζεται, η Fiat-Chrysler να αγοράσει ακόμα και την ίδια τη Sauber και να γίνει ένα rebranding της ελβετικής ομάδας, αυτή τη φορά  ως Alfa Romeo. Ναι, έχει ενδιαφέρον. Ακόμα κι αν, προς το παρόν, η Alfa Romeo Sauber F1 Team αποδειχθεί ”δορυφόρος” της ”μαμάς”, αυτή τη φορά, Ferrari. 

Illustration: Mesa’s Artworks / New York Times

Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.

Διαβάστε μας (και) στο Protagon

Ίσως να σ’ αρέσει